Jos aiot lähteä reissuun taaperon kanssa kaksin…

… kannattaa jättää aikaa leikkimiseen ja olla samassa paikassa pari yötä putkeen. Neljään päivään reilut 800 km ja yli 10h autossa on vähän liikaa. Etenkin, jos on laatinut reissulle tietyt tavoitteet ja suunnitellut kohteet, joissa täytyy käydä.

hotelliaamupala

Muutin Turkuun 19-vuotiaana. Olin vasta eronnut neljän vuoden suhteesta, perunut hääsuunnitelmat ja myynyt yhteisen kotimme. Asuin Turun seudulla viisi vuotta. Se on pisin aika, jonka olen lapsuuskodin jälkeen viettänyt samassa paikassa. Noihin vuosiin mahtui todella paljon rakkaita ja tärkeitä asioita! Niitä asioita, jotka ovat tehneet minusta minut.

Reissu oli siis ladattu melkoisella määrällä erilaisia tunteita. Haaveissa oli viettää ihana äiti-tytär-loma, olla yhdessä ja käydä mun ”vanhoissa paikoissa”.  Toisin sanoen haahuilla vähän kaupungilla ja Jokirannassa. Niin ja löytää lapselle kengät. Tosin lapsi olisi halunnut leikkiä hotellissa enemmän… Kylpykiintiön hän täytti jo lauantaina, joten yhteiset kylpyhaaveet eivät vieläkään toteutuneet! 😀

sokos hotel seurahuone

Jos olisin ollut yksin liikkeellä, olisin poikennut myös Raisiossa Myllyssä (kauppakeskus) ja Ikeassa. Matkalla olisin ehdottomasti pysähtynyt myös Kasvihuoneilmiössä. Olisin ehtinyt oleskella enemmän vanhojen kavereiden kanssa. Juhlissakin olisin viihtynyt kauemmin, joten vaihtoehtoisesti en olisi jaksanut tehdä sunnuntaina juuri mitään…

Nyt söimme kevyen kenttälounaan Jokirannassa ja päiväunilla siirryimme Vantaalle yhteisen kummimme hoiviin. Sen verran lyhyeksi jäi Turussa olo, että motarilla iski se tuttu koti-ikävä Turkuun – en olisi halunnut lähteä, en vielä!

jokirannassa

Tässä kohtaa mun hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty -taktiikka polkaisi tyhjää. Olin nimittäin kuvitellut Vantaan Ikean olevan auki joka ilta klo 21 asti. Mutta sepä olikin kiinni! Ikeassa käynti jäi siis maanantaihin!

No, maanantaina tyttären jännitys ja ikävä purkautui… Samaan aikaan mulla oli pieni paniikki ehtiä Ikeaan, päiväunilla Lahteen parturiin ja vielä Din Skohon – olin netistä katsonut, että heillä olisi juuri etsimäni kengät.

Ikeaan oli selkeä ostoslista ja aikataulun mukaan olimme ajoissa syömässä. Voin nyt kertoa, että ruokailu Ikeassa taaperon kanssa kaksin on todella huono idea. Ja keittiöosastolta on pitkä matka potalle.

MariMari

Känkkäränkkä Ikean ravintolassa poistui sylihoidolla, mutta lastenosastolle olisi ehdottomasti pitänyt varata leikkiaikaa!

Olimme loppujen lopuksi ihan hyvissä ajoin Lahdessa. Tosin ihana kampaajani siirsi aikaa parilla tunnilla… 😀 Kuvassa olemme lähdössä Mari Mari Putiikista etsimään niitä kenkiä. Ilman rattaita, väsyneen ja turhautuneen lapsen kanssa. Ei tullut äitipisteitä… Kengät olisi kannattanut suosiolla unohtaa. Käytiin ostamassa ne äsken Mikkelin Citymarketista.

Yksi eniten inhoamistani asioista on pimeässä autoilu. Etenkin moottoritiellä. Se vielä reissun loppuun ja kotona noin klo 20.

kotona

Nyt, muutaman päivän tasoittelun jälkeen, olen tosi iloinen, että otin tyttären mukaan matkalle. Tietysti lapsen kanssa kaksin reissaaminen on aika rankkaa, mutta tästäkin jutusta jäi hyvät muistot. Kuvia tuli otettua tosi vähän, näiden lisäksi on vain kuvia iloisesta kylpijästä.

Jos olisin kirjoittanut tämän postauksen heti tiistaina, se olisi ollut tosi erilainen. Olin oikeasti ihan masiksessa maanantain jälkeen! Ajattelin, että olin tosi huono äiti ja kuvittelin reissun lapsen kannalta ihan kamalaksi. Todellisuudessa ylibuukkaus, väsymys ja omien tunteiden sekamelska osui vain maanantaille. Eikä sekään nyt enää kiristä.

Eilen kävin Mikkelissä työpäivän jälkeen Graanilla, eli Citymarketin ja Prisman yhteisessä ostoshel… ostoskeskuksessa. Jouduin parkkipaikalla tilanteeseen, joka tasoitti tämänkin reissun fiilikset. Matkassa parasta oli se, että kohtasimme vain todella mukavia ihmisiä. Myös maanantaina! En olisi enää kestänyt yhtäkään tarkoituksella kiusaa tekevää tyyppiä tai arvostelevaa kommenttia.

teemukit

mutterisorkus MariMari

Uudet teekupit ja Mari Marista ostamani mutterisormus jäivät matkamuistoiksi. Toivottavasti mulle tulee pian asiaa Turkuun – ihan vaikka yksinkin.

Jos suunnittelet reissua kaksin lapsen kanssa, annan pari vinkkiä:

1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tee tarkat suunnitelmat, älä jätä aukkoja. Jousta tarvittaessa ja huolehdi myös suunnitelmista B, C, D, E ja F. Vähintään.
  2. Älä suunnittele! Älä aseta tavoitteita, joista et voi luopua tai joustaa! Avoin mieli ja lapsen ehdoilla meneminen on paras suunnitelma.
  3. Noudata vain joko ohjetta 1 tai 2.
  4. Varaa ihan tolkuttomasti aikaa kaikkeen…
  5. Ota pottaikäiselle mukaan oma potta!

Mutta hei, nyt alkaa viikonloppu! Perhe on koossa ihan kohta. Se tuntuu juuri nyt tosi hyvälle.